söndag 27 maj 2012

Mellan Loppen..

Hallå!


Inga lopp den här helgen, rätt skönt faktiskt. Även om nog bästa träning är tävling ;)  Hoppas att du har en riktigt bra mors dag idag Mamma!!!


Första dagen efter förra loppet (Kullamannen) var ganska stel och den enda träningen som företogs var 2 promenader och i skyfflandet av ny energi (födelsedags kalas). Min vänster vad vad inte riktigt sammarbetsvillig och min vänstra vrist hade helt klart fått sig en törn. Men det var skönt att komma ut och röra på sig.


Måndagen var också ganska lugn, lite joggande och promenad var dagens tema och så tillbaka på jobbet såklart. Där också tisdagens träningsplaner tog form.


Tisdag betydde tidig uppgång, en redig portion "power gröt" och ett par ägg, ta den färdig packade ryggan, och ta hojen till polarn, Antti Aarnio fotograf och mängd cyklare. Sen begav vi oss cyklandes 20 kilometer ut på landsbyggden och Näshulta. Väl där drog jag på mig våtdräkten och hoppade med gott mod ner i sjön. Jag var uppe nästan lika fort igen. Det var betydligt kallare än jag trodde. Men skam den som ger sig. Ner igen, var i lite denna gång med resultatet vita händer, fötter och ansikte, samt en ilande känsla runt ögonhålorna och fontanellen. Men ansåg fortfarande att det var lite väl fjuttit så ner i plurret igen, denna gång simmade jag en vända och frös betydligt mindre, gällde bara att hålla igång, jobba mig lite varmare och inte tänka så mycket på kylan.

Väl uppe igen så åkte våtdräckten av och ner i vattnet igen, man måste ju doppa sig på riktigt också. Sen var det bara att sitta i solen och njuta av värmen, självtorka och förtära den medhavda matsäcken innan det blev dags att cykla hem igen. Skulle ju hinna hem och käka innan jobbet.



Onsdag fick bli lite styrka hemma, inget avancerat men de 5 grund pelarna: Armhävning, Knäböj, Ryggres, Situps och Dips. Sen fick det bli löpskorna på och grusvägs/asfaltslöpning i makligt tempo till jobbet, fullkitad med rygga och påse. 8 timmar senare så blev det till och springa hem igen, denna vända utan packning och med cyklande hare (Antti) halva vägen. Snittet de 7 kilometrarna hem hamnade på 3,86 minuter per km vilket kändes rätt ok med tanke på de lite stela benen efter timmarna på betonggolvet och att det var den första dagen med ordentlig löpning sedan lördagens lopp.


Torsdagen blev det de återigen styrka hemma, inte så många repitioner men ändå de 5 grunpelarna. Och sen ute vid jobbet så blev det intervaller och burbees pauser, i slutändan blev det närmare 4 km och 100 burpees. Sjukt nöjd då solen stekte och att det var ruggigt skönt att köra första "baröverkroppslöpningen" för i år. Eftersvettandet här visste inga gränser.

Fredagen blev till en vilodag, förmiddagen försvann med fix för att kunna sticka upp till Annica och Falun efter jobbet. Sagt och gjort, riktigt härligt att få ses igen.


LYX!
Lördagen en dag utomhus. Efter en riktigt god natts sömn och en rejäl frukost (nästan frukost på sängen för min del så som Annica han fixa medans jag segade mig) så försvann Annica iväg för att få sig en lektion i landvägscykling samt ett bra träningspass inför Vätternrundan. Jag svidade om till compression shorts och t-tröja samt de nya compression calves:en, de är grymma men hade inte testat dem på längre distans än. Så ut och upp till Bergsstigen vid spårcentralen vid Lugnet. Sen köra igång, redan efter 1 km så åkte tröjan av och det blev säsongen andra "baröverkroppslöpning". Det är galet härligt att känna vinden svalka kroppen samtidigt som den värms av solen och av ansträngningen.

"Bad guy" från filmen Apocalypto. Härligt med baröverkropps springade i den rullen.

Här kändes det att vristen inte riktigt var läkt ännu. Men inga större problem. Det var som sagt varmt idag, riktigt varmt. Vätska hade jag inte med men beslutande ändå vid 10 km att köra 2 varv. Mest med tanke på det nästa lördag uppkomande Salomon trail tour loppet i Skatås, Götebrog, där jag hade tänkt springa 21 km. ett par hundra meter senare sparkade jag i tån. Men körde på, efter ytterligare 1 km så kom varvningen och jag började på varv 2. Det flöt på fint, hade gott om energi. tappade lite kraft uppför men annars med pigga ben och stark kropp. Med lite mer än 1 km kvar så sparkar jag in den redan ömma tån i samma rot igen, galen ilska bryter ut och jag kör på den sista biten. Vaderna njuter av att vara i "calves:en".


Tån ömmar fortfarande men efter expert utlåtande av Doktor Carro så är det nog bara att låta det vara. En sväng till Leksands medeltidsmarknad och god uteserveringsmat, följt av av bästa minimuffins, glass, kaffe och lite grill fix. På kvällen tog vi oss tillsammans upp på berget för att grilla och njuta av naturen, sällskapet och av att inte ha någon tv här i Falun.   


Kvällen på berget blev fantastisk. Grym utsikt och med bästa sällskapet. Inte fy skam med grillad tonfisk, aioli, sallad, ost och kex, melon, jordgubbar och på grillen bakad, rabarber och jordgubbs smulpaj.

Idag söndag så började dagen med  frukost och sen iväg och vara med och köra löp pass tillsammans med Annica och Robin på Actic. Det dök upp en stark löpare och jag tror att vi gav honom ett bra 75 minuters pass. Och snacka om lyx ensam med 3 instruktörer. Efter det så var vi fortfarande rätt pigga Annica och jag så vi begav oss till andra sidan Falun och skulle bara springa en kort och mysig 8 kilometers tur, det blev riktigt mysigt men närmare 13 kilometer. Så en ganska bra löp dag med 19 kilometer gott och blandat i benen. Detta dagen efter 22 kilometer vandringsled. Känns bra!, Riktigt bra! Efter lite käk och duschande så blev det en sväng till ett mysigt café som har bra kaffe och grym Rättviksglass. Annica for iväg för att hålla Box pass och jag chillar med att gå igenom veckan här igenom lite blogg skrivande. Nu dags att ta hand om disken.

Ha det gott..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar